CoDFHtr Cod4topright MW2icontr BlackopsNewTopright MW3tr BO2topright Codghostsicon AWtopright BO3topright IWtopright WWIItopright MWRtopright Ztr
„Zastrzeliłeś cywila, uważaj gdzie strzelasz!”
— Kiedy gracz zabije cywila
Cywile – postacie nie biorące udziału w akcjach zbrojnych. Występują w Call of Duty: Finest Hour, Call of Duty 4: Modern Warfare, Call of Duty: Modern Warfare Remastered, Call of Duty: Modern Warfare 2, Call of Duty: Black Ops, Call of Duty: Modern Warfare 3, Call of Duty: Black Ops II, Call of Duty: Ghosts, Call of Duty: Advanced Warfare, Call of Duty: Black Ops III, Call of Duty: Infinite Warfare i Call of Duty: WWII.
20180209114942 1

Brazylijscy cywile

Call of Duty: Finest HourEdytuj

W kampanii brytyjskiej pojawia się członek partyzantki o imieniu Yusef, który występuje w dwóch misjach, z czego w tej drugiej może zostać zabity.

Call of Duty 4: Modern WarfareEdytuj

W tej części cywili spotyka się po raz pierwszy w misji "Przewrót pałacowy". Przejeżdżając przez stolicę arabskiego państwa opanowanego przez OpFor, można zauważyć, że niektórzy cywile są przeciwnikami OpFor. Widać, jak członkowie tej frakcji walczą z nimi, przeprowadzają na nich egzekucje lub wtargają do ich mieszkań.

Podczas wojny domowej w Rosji cywile także nie mają łatwo. Sierżant Kamarow mówi, że Ultranacjonaliści ostrzeliwują wioski z wyrzutni BM-21. W późniejszej misji w górach Kaukaz od innego lojalisty można się dowiedzieć, że Ultranacjonaliści dokonują mordów na mieszkańcach pewnej kaukaskiej wsi. Czasami podczas tej misji słychać krzyki zabijanych mieszkańców. W misji "Koniec gry", gdy przejeżdża się przez rosyjską autostradę, widać pełno cywili w samochodach. Wielu z nich ginie na skutek zawalenia się mostu, co spowodowane jest ostrzałem śmigłowca.

Warto dodać, że w pewnym momencie gry można ocalić pewnego rosyjskiego farmera od śmierci, za co otrzymuje się osiągnięcie.

Call of Duty: Modern Warfare 2Edytuj

W tej grze pojawia się więcej cywili niż w poprzedniej części. Podczas wojny w Afganistanie widać cywili, uciekających przed amerykańskimi żołnierzami. Władimir Makarow w misji "Nic po rosyjsku" dokonuje zamachu na lotnisko im. Imrana Zachajewa w Moskwie, by wszcząć wojnę pomiędzy Rosją i USA. Giną wtedy setki cywili. Gracz może wtedy także strzelać do cywili, ale równie dobrze może tego nie robić. Gdy Task Force 141 chce złapać człowieka, który sprzedał zamachowcom z Moskwy broń, udają się do slumsów w Rio de Janeiro. W wirze walk pomiędzy Task Force a brazylijskimi gangsterami pojawiają się cywile, którzy chcą uciec od śmierci. Najwidoczniej brazylijska milicja nie traktowała cywili za dobrze, bo gdy pojawiają się amerykanie w faveli, to ci im pomagają. Na początku misji "Eksodus" można zauważyć cywila próbującego uciec z miasta, niestety ten ginie przez wybuch samochodu. Podczas wojny amerykańsko-rosyjskiej, gdy walki dochodzą do Waszyngtonu, obrona cywilna wszczyna masową ewakuację wzdłuż rzeki Potomac.

W operacjach specjalnych cywile występują w misji "Chrystus Zbawiciel". Im trudniejszy poziom trudności wybierze gracz, tym mniejsza będzie tolerancja na przypadkowe postrzelenia cywili. Grupa cywili pojawia się również w misji "Saperzy", gdzie nie można zabić żadnego z nich.

Call of Duty: Black OpsEdytuj

„Współpraca z Amerykanami jest dowodem waszej winy. Zgodnie z tradycją partii, wyrok zostanie wykonany natychmiast.”
— Członek NVA do wietnamskich cywili w Hue.
Pierwszy raz cywile pojawiają się w barze w misji "Operation 40". Po wejściu do niego armii kubańskiej, ci szybko uciekają. Po zabiciu żołnierzy i wyjściu z baru grupa cywili rozmawiających z policją natychmiast po usłyszeniu strzałów ucieka. Dużą część pracujących cywili można zaobserwować w misji "Departament Obrony". W misji "Zdrajca" widać jak NVA z zimną krwią morduje wietnamskich cywili. Gracz może bezkarnie zabić paru cywili w tej misji. W misji "Liczby" cywile również są okropnie zabijani przez Specnaz. W misji "Victor Charlie" cywile widziani są w wiosce w dżungli. Gracz nie ma możliwości ich zabicia. W tej części cywile są traktowani z wyjątkowym okrucieństwem.

Call of Duty: Modern Warfare 3Edytuj

W tej części cywili również nie brakuje. Pojawiają się w misji "Persona Non Grata", gdzie duża część z nich zostaje zabita przez Specnaz. Wielu ukrywa się również w domach. Następnie pojawiają się w misji "Znowu to samo", gdzie są brutalnie mordowani i paleni żywcem przez afrykańską milicję. Gracz ma możliwość uratowania paru z nich. W misji "Odsunąć się od torów", gdzie bardzo licznie występują, pierwszy raz widać ich podczas gonitwy za pociągiem wroga. Wtedy Wallcroft ostrzega gracza o ich obecności. Po wykolejeniu pociągu Wewnętrzny Krąg ucieka w głąb metra, najprawdopodobniej zabijając wszystkich znajdujących się tam cywili. Pod koniec misji, kiedy gracz wychodzi na ulice Londynu, widać grupy cywili stojących przed metrem. Później gracz wciela się w pana Davisa, który wraz ze swoją żoną i córką wybrali się na zwiedzanie Londynu. Niestety brutalnie giną przez wybuch ciężarówki z materiałami chemicznymi zaparkowanej przed nimi. Przez ataki chemiczne giną tysiące cywili (ale ich liczba nie jest dokładnie określona). W misji "Gotowy do akcji" można dostrzec skutki rozpylenia wcześniej wspomnianego gazu. Duże ilości ciał leżące prawie wszędzie. Podczas misji "Oko burzy" widać masowy mord cywili. Należy nadmienić, że wielu czeskich cywili wstąpiło do nowo powstałego ruchu oporu. W innych europejskich państwach prawdopodobnie też powstały ruchy oporu. Podczas retrospekcji Juriego w misji "Bracia krwi", kiedy próbuje powstrzymać masakrę na moskiewskim lotnisku, widać grupę martwych cywili leżących na terminalu. Ostatni raz w grze cywili spotyka się w misji "W proch się obrócisz". Wielu z nich ucieka z Hotelu Oasis. Kiedy gracz wejdzie na piętro, próbujący się schować cywile często są przypadkowo zabijani przez ochronę hotelu. Gdy gracz idzie w stronę windy, paru cywili z krzykiem z niej wybiega.

Call of Duty: Black Ops IIEdytuj

W misji "Czas i los", grając jako Raul Menendez, gracz jest świadkiem agresji Panamskich Obronnych Sił Zbrojnych na wioskę i mieszkańców niedaleko domu Raula. W furii można przypadkowo zabić paru cywili bez kary, ale również można im pomóc. Najwięcej cywili spotkać można w misji "Karma", gdzie są bogatymi mieszkańcami "pływającego miasta". Podczas zamieszania w klubie Solar, DeFalco bezlitośnie zabija kobietę po czym próbuje zabić kolejną, ale oszczędza ją dzięki Chloe Lynch. Zaraz potem każe strzelać w ludzi przy czym paru niestety zabija. W dalszej części misji widać wiele martwych ciał cywili oraz wielu rannych. Podczas opcjonalnej misji "Druga szansa" w mieście zostaje rozpylony gaz, który ma za zadanie zmniejszyć ofiary w cywilach. W misji ''Cierp ze mną'' Cywile są widziani na początku misji. W jej późniejszej części w mieście można znaleźć wiele ciał martwych ludzi. W ostatniej misji widzimy wielu haitańskich cywili. Są oni ranni od działań zbrojnych na tym terenie, ale pomagają im Amerykanie. Pod koniec do amerykańskiego żołnierza podchodzi pewien chłopczyk ze swoją siostrą na rękach, co było bezpośrednim nawiązaniem do historii Raula Menendeza. Pojawiają się również jako zombie na mapie Tranzit.

Call of Duty: GhostsEdytuj

Pojawiają się w pierwszej misji, gdzie próbują uratować się przed trzęsieniem ziemi. Jako ciekawostkę można dodać, że jeden z cywili nagrywa albo robi zdjęcia całej sytuacji Aparatem. Są też razem z naukowcami w obiekcie szturmowanym przez Duchy w misji Mechanizm.

Tutaj cywile także nie mieli łatwo. Były przywódca Federacji, Diego Almagro, miał plany co do amerykańskich cywili na jego terenie- chciał ich zabić lub aresztować. Po jego zabójstwie dokonanym przez Duchy w 2015 roku te idee przetrwały, bo na terenie USA okupowanym przez Federację dochodziło do egzekucji cywili.

Call of Duty: Advanced WarfareEdytuj

Pojawiają się w kilku misjach, gdzie najczęściej są ofiarami morderstw albo przetrzymywania przez Terrorystów. W misji Ruch po strzale z RPG ludzie zaczynają panikować i uciekać. Pojawiają się również na Santorini w misji Polowanie.

Call of Duty: Black Ops IIIEdytuj

Cywile przeważnie pojawiają się jako symulacja w misjach "Nowy świat", "W ciemności", "Zemsta", "Wzlot i upadek", "Lotosowe Wieże" i "Życie". W tej ostatniej wielu cywili jest zabitych przez roboty.

Call of Duty: Infinite WarfareEdytuj

Wielu cywili pojawia się w misji Czarne niebo gdzie są brutalnie mordowani przez roboty i wrogów. Ciekawostką może być fakt, że w pewnym momencie misji możemy uratować pewną kobietę przed wrogiem. Również w misji Walka o port gdzie ponownie przeciwnicy wykonują masowe egzekucje na bezbronnych cywilach na porcie lotniczym na Ksiezycu. Scena ta może nawiązywać do misji z Modern Warfare 2 Nic po rosyjsku.

Call of Duty: WWIIEdytuj

W najnowszej części Call of Duty cywile pojawiają się w Operacja Kobra gdzie są powieszeni na gałęzi drzewa co jest nazwane zbrodnią wojenną. W misji Przypadkowe Ofiary są to niemieccy obywatele ukrywający się w piwnicy zniszczonego budynku. Na końcu tej misji Erica prosi żołnierzy o pomoc w odnalezieniu swojej siostry Anny. Niestety Erica zostaje postrzelona w ciężarówce przez żołnierza III Rzeszy.

CiekawostkiEdytuj

  • Nie można gibować cywili, ale w Black Ops można zauważyć taką samą animacje, jakby stracili kończynę.
  • Kiedy w misji "Nic po rosyjsku" zabije się kobietę i lepiej się wsłucha, usłyszy się taki sam dźwięk, jak gdyby zabijało się mężczyznę.
  • W niemieckiej i japońskiej wersji gry w misji "Nic po rosyjsku" zabicie cywila kończy misję niepowodzeniem.
  • W misji Gracz drużynowy cywile mają podobne modele co cywile w Call of Duty 4: Modern Warfare.
  • W misji "Liczby", jeśli gracz się lepiej przysłucha, może usłyszeć głosy ludzi w mieszkaniach.
  • Podczas misji ''Zdrajca'' kiedy w pomieszczeniu gdzie uciekają cywile zastrzelimy wszystkich wrogów, a jakiś cywil przeżyje misja zakończy się niepowodzeniem.
  • W Modern Warfare w misji Koniec gry kiedy lepiej się przyjrzymy zobaczymy, że samochody kieruje Farmer.
  • W Call of Duty: Ghosts w trybie multiplayer jeśli gracz wybierze płeć żeńską to model głowy tej postaci wygląda tak samo jak głowa cywilek w Call of Duty: Modern Warfare 2.