FANDOM

RealWorldtr

First Person Shooter (FPS) – popularny rodzaj gier komputerowych. Ekran widziany przez gracza podczas gry to HUD.

HistoriaEdytuj

Chociaż historia gatunku sięga lat 70., to do momentu wydania gier Wolfenstein 3D oraz Doom był to gatunek średnio znany i stojący raczej na uboczu. Wolf 3D oraz Doom  były tytułami posiadającymi grafikę 2.5 D, która uniemożliwia zmianę wysokości terenu, pochyłości ścian, ruchu celownika w górę i dół czy stawiania niektórych obiektów. Za pierwszego FPS-a w 3D uznawany jest wydany w 1996 Quake.

Wolfenstein i jego następca Spear of Destiny nie umożliwiały graczowi trybu dla wielu graczy, a w Doom w którym ten tryb już występował było widać, że twórcy brali większy nacisk na kampanię. Tryb ten rozwinął się dzięki seriom Quake oraz Unreal Tournament. Popularność tego trybu sprawiła, że obecnie dość często można spotkać gry skupiające się jedynie na rozgrywce sieciowej i nie posiadające kampanii, takie jak np. Counter Strike.

Wiele wydawanych obecnie gier należy do tego gatunku, za przykłady można podać serie Medal of Honor, Halo, Killzone oraz Call of Duty.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki