FANDOM

Temat tego artykułu jest związany z realnym życiem. Ten artykuł został wyróżniony na stronie głównej

Infinity Ward amerykańskie studio produkujące gry komputerowe, założone w 2002 roku przez Granta Colliera i Vince'a Zampellę. Jego członkami początkowo było 22 pracowników studia 2015, Inc. (autorów gry Medal of Honor: Allied Assault), skonfliktowanego z Electronic Arts. 30 października 2003 roku Infinity Ward zostało przejęte przez Activision.

Studio, którego zarządcami byli do 2010 roku Vince Zampella i Jason West, do tej pory wyprodukowało na zlecenie Activision sześć gier z serii Call of Duty (Call of Duty, Call of Duty 2, Call of Duty 4: Modern Warfare, Call of Duty: Modern Warfare 2, Call of Duty: Modern Warfare 3, Call of Duty: Ghosts), które przyniosły wysokie zyski wydawcy i były wielokrotnie nagradzane przez organizacje branżowe. Gry te zmieniły oblicze gatunku first-person shooterów, ustanawiając kanon intensywnych walk, w których gracz współdziałał z kierowanymi przez komputer sojusznikami. Chwalono je za perfekcyjne wykonanie i złudzenie realistycznego odwzorowania współczesnych konfliktów zbrojnych.

Kryzys studia przypadł na marzec 2010 roku, gdy studio opuścili Zampella i West w wyniku konfliktu z szefostwem Activision. Pociągnęło to za sobą masowe zwolnienia, w wyniku czego Infinity Ward utraciło swoje znaczenie. Uchodźcy ze studia założyli nową spółkę, Respawn Entertainment. Po rekonstrukcji studia rozpoczęto prace nad kolejną grą z serii - Call of Duty: Modern Warfare 3która pojawiła się na rynku w listopadzie 2011 roku. Pod koniec 2013 roku na rynku pojawiła się kolejna gra studia - Call of Duty: GhostsNa początku maja 2016 roku zapowiedziano następną grę z serii, którą jest Call of Duty: Infinite Warfare.

Powstanie studiaEdytuj

Infinity Ward ma swój początek w studiu 2015, Inc. Pod reżyserią Vince'a Zampelli[1] wyprodukowało ono w 2002 roku grę Medal of Honor: Allied Assault. Gra, osadzona w realiach II wojny światowej, wyróżniała się spośród wcześniejszych gier z gatunku first-person shooter w tej scenerii. W odróżnieniu od poprzedników symulowała prawdziwe bitwy historyczne z filmowym rozmachem, aczkolwiek bez specjalnego realizmu w rozgrywce[2]. Medal of Honor: Allied Assault otrzymała nagrodę dla komputerowej gry akcji roku według Akademii Sztuk i Nauk Interkatywnych (AIAS)[3] oraz wyróżnienia za udźwiękowienie[4][5].

Po wydaniu Allied Assault twórcy gry popadli w konflikt z jej wydawcą, Electronic Arts. W obawie przed ograniczeniem swobody twórczej 22[6] pracowników 2015, Inc. opuściło spółkę i założyło w maju 2002 roku nowe studio – Infinity Ward. Jego założycielami byli Vince Zampella i Grant Collier[7].

DziałalnośćEdytuj

Call of Duty (2003)Edytuj

21 maja 2002 roku Infinity Ward podpisało długoterminowy kontrakt z przedsiębiorstwem Activision, które przejęło 30% akcji spółki, zyskując też możliwość wykupienia kolejnych 70%[8]. Kontrakt obejmował produkcję gry komputerowej Call of Duty, którą Activision po raz pierwszy zapowiedziało 8 kwietnia 2003 roku[6]. Stanowisko głównego projektanta gry objął Zied Rieke, a reżyserem został Ken Turner. W zamierzeniu twórców Call of Duty miała się wyróżniać epickimi scenami batalistycznymi i realistycznymi animacjami. Opowiadała ona o losach trzech żołnierzy: amerykańskiego, brytyjskiego i radzieckiego, walczących na różnych frontach II wojny światowej[9]. Do jej tworzenia wykorzystano zmodyifkowany silnik Quake III engine, oferujący technologię T&L i system realistycznego zadawania obrażeń oraz zaawansowaną sztuczną inteligencję[10][11].

Call of Duty, wydana 29 października 2003 roku na komputery osobiste[12], odmieniła oblicze gatunku first-person shooterów: w każdej misji gracz współpracował z sojusznikami kierowanymi przez komputer[13]. Narracja gry posłużyła tu do oddania ogólnego obrazu wojny. Realizacja techniczna była wysokiej jakości jak na owe czasy, a misje – zróżnicowane i intensywne[14]. Call of Duty otrzymała trzy nagrody AIAS w kategoriach: gra roku, komputerowa gra roku i komputerowa gra akcji roku[15] oraz tytuł gry roku według Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA)[16]. Dzień po wydaniu gry Infinity Ward sprzedało pozostałe 70% akcji Activision[17].

Call of Duty 2 (2005)Edytuj

Sukces pierwszej części serii Call of Duty spowodował prace nad jej kontynuacją. Budżet kolejnej gry z serii, Call of Duty 2, wyniósł 14.5 miliona dolarów amerykańskich, a liczba pracowników studia zwiększyła się z 25 do 75 pracowników[18]. Druga gra wyprodukowana przez Infinity Ward również była osadzona w realiach II wojny światowej. Opowiadała losy czterech żołnierzy z wojsk radzieckich, brytyjskich i amerykańskich, walczących w latach 1941-1945 na frontach wojennych[19]. Starszym projektantem gry został Zied Rieke[20]. Gra została dostosowana do wymagań siódmej generacji gier komputerowych poprzez stworzenie własnego silnika IW engine, który obsługiwał efekty takie jak mapowanie normalnych, metoda energetyczna i shadery[21]. Poprawiono też animacje postaci i wprowadzono zaawansowane efekty cząsteczkowe, takie jak dym i płomienie[22]. Na potrzeby gry napisano 20 tysięcy dialogów[22], a w celu nadania wiarygodności wydarzeniom w grze twórcy zatrudnili doradców wojskowych[23].

Call of Duty 2 ukazała się 25 października 2005 roku na komputery osobiste i konsolę Xbox 360[19]. Podobnie jak poprzednia gra Infinity Ward, większą wagę przykładała do stylu opowiadania historii niż do realizmu. W tej grze wprowadzono istniejące już w grze Halo 2 automatyczne leczenie postaci, zastępując nim system apteczek[24]. Call of Duty 2 otrzymała nagrodę Spike TV dla najlepszej gry wojskowej[25] i osiągnęła sukces komercyjny – do listopada 2006 roku sprzedano 1.4 miliona jej egzemplarzy[26], a dodatkowa zawartość do pobrania przyniosła Activision zyski w wysokości miliona dolarów amerykańskich[27].

Call of Duty 4: Modern Warfare (2007)Edytuj

Początkowo Infinity Ward zamierzało podjąć prace nad trzecią częścią serii[28], jednak produkcję Call of Duty 3 zlecono studiu Treyarch[29]. W tej sytuacji pracownicy Infinity Ward zaczęli pracować nad czwartą grą z serii, zwaną Call of Duty 4: Modern Warfare. Jej tworzenie zaczęło się zaraz po Call of Duty 2 i długo studio nie ujawniało szczegółów dotyczących projektu[30]. Dopiero 25 kwietnia 2007 roku Activision poinformowało branżę, że nowe dzieło Infinity Ward będzie osadzone w realiach współczesnych[31]; później Vince Zampella twierdził, że wydawca gry wcale nie chciał zmiany scenerii wojennej[32]. Głównym projektantem gry został Todd Alderman[33]. W trakcie prac nad Call of Duty 4: Modern Warfare stworzono nową wersję silnika IW engine, który oferował między innymi dynamiczne oświetlenie i cienie oraz efekty HDR[34].

Call of Duty 4 ukazała się 5 listopada 2007 roku na komputery osobiste, konsolę PlayStation 3 i Xbox 360 i Nintendo DS[35]. W niej chaotyczną kampanię z poprzednich części serii, pokazującą wojnę z różnych punktów widzenia, zastąpiono spójną fabułą koncentrującą się na fikcyjnej wojnie domowej w Rosji. Przebudowie uległ tryb gry wieloosobowej, który oparto na punktach doświadczenia – wraz ze zdobywaniem kolejnych poziomów gracz otrzymywał nowe rodzaje broni. Wespół z nowoczesną oprawą graficzną przyczyniło się to do sukcesu gry[30]. Call of Duty 4 otrzymała między innymi po trzy nagrody AIAS[36] i BAFTA[37] oraz dwie od Spike TV[38]. Gra odniosła również sukces komercyjny: jej sprzedaż do maja 2009 roku wyniosła 13 milionów egzemplarzy[39], a płatny pakiet map na konsolę Xbox 360 pobrano milion razy[40].

Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009)Edytuj

8 lipca 2008 roku Infinity Ward podpisało renegocjację kontraktu z Activision, na mocy której wydawca przejął pełną kontrolę nad zapowiadaną kolejną grą studia[41]. Została ona zapowiedziana 1 sierpnia przez nowego szefa Activision, Bobby'ego Koticka[42]. 16 września potwierdzono, że szóstą część Call of Duty (piątą, pod tytułem Call of Duty: World at War, wyprodukował Treyarch) będzie tworzyć Infinity Ward[43]. Ponownie stanowisko głównego projektanta objął Todd Alderman, a reżyserem gry został Jason West[44]. Kolejna gra studia również była osadzona w niedalekiej przyszłości i przedstawiała międzynarodowy konflikt między Stanami Zjednoczonymi a Rosją. Gracz przejmował w niej kontrolę nad członkiem elitarnej jednostki specjalnej[45]. Zmodyfikowany silnik IW engine pozwalał w niej na dynamiczne zachowanie sztucznej inteligencji, które nie było już kierowane skryptami misji[46].

Modern Warfare 2 została wydana 10 listopada 2009 roku na komputery osobiste, PlayStation 3, Xboksa 360 i Nintendo DS[47]. Była najbardziej kontrowersyjną grą studia – wywołał etap masakry cywili na lotnisku, jak również nawiązania do zasady „don't ask, don't tell” i homofobiczny filmik promujący grę. Mimo to gra otrzymała nagrodę AIAS dla gry akcji roku[48], a do czerwca 2010 roku jej sprzedaż wyniosła 20 milionów kopii[49], co przyniosło wydawcy zyski w wysokości ponad miliarda dolarów amerykańskich[50].

Kryzys studia (2010-2011)Edytuj

Dziennikarz Travis Fahs z portalu IGN, podsumowując dokonania serii Call of Duty, stwierdził, że dążenie do zysku zarówno Infinity Ward, jak i Activision musiało doprowadzić do konfliktu między obiema spółkami[51]. Ten konflikt miał podłoże w zwolnieniu Vince'a Zampelli i Jasona Westa, głównych pracowników studia, przez prezesa Activision Bobby'ego Koticka dnia 1 marca 2010 roku. Wydał on oświadczenie, w którym jako powód zwolnienia zarządców studia podał złamanie kontraktu i niesubordynację[52][53]. Zdaniem Leigha Alexandra ze strony biznesowej Gamasutra postępowanie wobec Infinity Ward było kolejną cyniczną zagrywką Koticka, który po słabszych zyskach z serii gier Guitar Hero zwolnił jej producentów[54]. 4 marca Zampella i West złożyli pozew do sądu przeciwko Activision, oskarżając z kolei tę spółkę o postępowanie niezgodne z kontraktem i niewypłacenie wynagrodzenia za sukces Modern Warfare 2[55][56]. Oskarżyciele zażądali 36 milionów dolarów odszkodowania[57]. W odpowiedzi Activision 9 kwietnia również pozwało byłych pracowników studia do sądu[58][59], co skłoniło Zampellę i Westa do zawarcia 11 kwietnia umowy z Electronic Arts w sprawie utworzenia nowego studia, Respawn Entertainment[60][61][62].

Odejście Zampelli i Westa zapoczątkowało wypowiedzenia umowy przez innych pracowników studia. 6 kwietnia Infinity Ward opuściło kolejnych dwóch pracowników: Todd Alderman i Francesco Gigliotti[63][64]. Tydzień potem umowę o pracę wypowiedzieli trzej kolejni zatrudnieni w studiu – Joe Shiring, Mackey McCandish i Bruce Ferriz[65][66]. Kolejne zwolnienia objęły Steve'a Fukudę, Zieda Rieke, Chrisa Cherubiniego, Rayme'a Visiona[67], Marka Grigsby'ego i Paula Messerly[68]. Do 6 maja 2010 roku Infinity Ward opuściło 35 zatrudnionych[69]. Mimo to studio wciąż posiadało około 100 pracowników; tymczasowe kierownictwo nad spółką objęli Steve Pearce i Steve Ackrich[70]. Część byłych pracowników studia dołączyła do Respawn Entertainment[71][72].

27 kwietnia 2010 roku 38 byłych i nadal zatrudnionych pracowników Infinity Ward pozwało Activision do sądu, żądając odszkodowania w wysokości od 75 do 125 milionów dolarów[73][74]. W wyniku tego do dymisji podał się jeden z szefów Activision, Mark Griffith[75][76]. Pojawiły się spekulacje, że studio może zostać zamknięte[77][78]. Jednak 19 listopada 2010 roku prezes przedsiębiorstwa Vivendi Jean-Bernard Levy ogłosił, że skład Infinity Ward został uzupełniony, aczkolwiek głównym producentem serii Call of Duty stał się Treyarch z grą Call of Duty: Black Ops[79]. Trwały natomiast batalie sądowe między Activision a Electronic Arts, spowodowane roszczeniami pierwszego z przedsiębiorstw wobec Zampelli i Westa[80].

Infinity Ward po zrekonstruowaniu studia podjęło współpracę z innym studiem Sledgehammer Games w celu stworzenia kolejnej gry z serii, Call of Duty: Modern Warfare 3. Jej premiera została odbyła się 8 listopada 2011 roku[81].

Call of Duty: Ghosts (2013)Edytuj

5 listopada 2013 roku Activision wydało na rynek kolejną grę z serii - Call of Duty: GhostsZa produkcje po raz kolejny było odpowiedzialne studio Infinity Ward. Gra zebrała dobre opinie, jednak nie można powiedzieć, że jest to najlepsza gra w dorobku studia.

Call of Duty: Infinite Warfare (2016)Edytuj

Na początku maja 2016 roku zapowiedziano kolejną grę studia - Call of Duty: Infinite Warfare, która zostanie wydana na rynek 4 listopada 2016 roku.

OdbiórEdytuj

Gry stworzone przez studio Infinity Ward były ogólnie pozytywnie oceniane przez krytyków. Według agregatora Game Rankings średnia ocen gier oscyluje w granicach 90%:

Infinity Ward razem z Treyarch przyczyniło się do wielkiego sukcesu komercyjnego serii, dzięki której Activision zarobiło 3 miliardy dolarów do listopada 2009 roku[86]. W roku 2008 studio znalazło się na 2. miejscu na liście najlepszych producentów gier według amerykańskiego pisma „Game Developer”[87]. W tym samym roku brytyjskie czasopismo „Develop” umieściło spółkę na 5. miejscu w zestawieniu 100 producentów gier, których produkty osiągnęły największą sprzedaż w Wielkiej Brytanii[88].

PracownicyEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki