FANDOM

RealWorldtr Cod4topright MW2icontr BlackopsNewTopright MW3tr Feature MWRtopright

Specnaz (ros. Спецназ) – frakcja występująca w Call of Duty 4: Modern Warfare, Call of Duty: Modern Warfare 2, Call of Duty: Black Ops i Call of Duty: Modern Warfare 3.

OpisEdytuj

Jednostki specjalnego przeznaczenia Sił Lądowych Federacji Rosyjskiej (wcześniej Związku Radzieckiego), bo taka jest pełna nazwa frakcji, to najbardziej prestiżowa jednostka specjalna Rosji, a wcześniej ZSRR. Ogół Specnazu dzieli się na trzy wydziały: grupa antyterrorystyczna (Alfa), grupa jednostek specjalnych do działań wojennych; ich odpowiednikiem na zachodzie były frakcje Delta Force czy Special Air Service (Wympieł) oraz grupa Zenit.

Specnaz jest zbitką słów Spec- (jak specjalne) i naz- (naznaczenie, ros. przeznaczenie).

HistoriaEdytuj

Bajkonur Edytuj

Podczas zimnej wojny i wzajemnej nieufności pomiędzy USA i ZSRR Specnaz wyznaczono do ochrony ważnych obiektów dla Sowietów. Jednym z takich miejsc był kosmodrom Bajkonur w Kazachskiej SRR. 17 listopada 1963 roku miało dojść do wystrzelenia rakiet Sojuz-1 i Sojuz-2, co dałoby dużą przewagę komunistów w wyścigu zbrojeń. Dwie drużyny CIA (X-Ray i Whiskey) dostały się na teren kosmodromu, gdzie mieli zniszczyć przynajmniej jedną z rakiet. Niestety dla nich, złapano jednego z sabotażystów i wydłubano mu oko. Amerykanie w strojach Rosjan dostali się wewnątrz stacji łączności i stamtąd rozpoczęła się otwarta walka ze Specnazem, którą wygrali Amerykanie (m. in. poprzez użycie materiałów wybuchowych). Po tym odbili oni torturowanego agenta Weavera i kontynuowali walkę. Jednak do wystrzelenia rakiety zostało 5 minut, a żołnierzy Specnazu było dużo. Mimo to Amerykanie dostali się do centrum sterowania i zniszczyli rakietę. Spowodowało to zawalenie się części kosmodromu i śmierć niemieckich naukowców zwerbowanych przez Sowietów. Następnym zadaniem Rosjan było dać czas płk. Krawczence i gen. Dragowiczowi na ucieczkę. Pomimo ciężkich strat, CIA nie udało się zabić żadnego z dwóch wymienionych wyżej. Po tym Amerykanie się ewakuowali.

Wojna wietnamska Edytuj

Spetsnaz Scavenger

Żołnierz Specnazu w kamuflażu (1964).

W 1962 roku w Wietnamie wybuchła wojna pomiędzy rządem wspieranym przez USA a komunistami potajemnie wspieranymi przez ZSRR. Rozkazami dla Specnazu nie była jednak walka z Armią amerykańską, tylko słuchać rozkazów generała Dragowicza. Dragowicz widział w Wietnamie idealne pole do testów gazu Nova 6, który został zdobyty od Niemców po II wojnie światowej. Chciał go użyć w inwazji na Stany Zjednoczone.

Miejsce katastrofy Edytuj

Jeden z radzieckich samolotów transportujących Novę rozbił się w Laosie. Amerykanie, podejrzewając plany Dragowicza, wysłali tam 11 lutego 1968 jednostki SOG w celu zbadania wraku. Gdy Amerykanie dotarli w pobliże, zaatakowali ich żołnierze Wietkongu, których szybko pokonano. W takim wypadku Specnaz wysłał tam dwa śmigłowce Mi-24 Hind, które zestrzeliły trzy helikoptery amerykańskie. "Hindy" wyładowały żołnierzy i odleciały, by nie zostawić śladów. Jednak Amerykanom ponownie udało się zabić oddział wroga i ci jako pierwsi dotarli do wraku. Tam zastano tylko amerykańską broń (została tam dana, by odwrócić ewentualną uwagę) a gaz prawdopodobnie się ulotnił. Wkrótce duża ilość agentów Specnazu wraz z Wietnamczykami zaatakowała SOG. Trójka Amerykanów dostała się do niewoli, a Rosjanie sprzątnięto wrak.

Szlak Ho Chi Minha Edytuj

Komuniści na półwyspie Indochińskim założyli linię zaopatrzeniową (m. in. broni i paliwa) zwaną szlakiem Ho Chi Minha. Szlak dobrze prosperował, dopóki 19 lutego 1968 r. dwóch żołnierzy SOG złapanych podczas operacji przy wraku uciekło i zabiło oficera Specnazu, który kazał im grać w rosyjską ruletkę. Po tym ukradli sowiecki śmigłowiec "Hind" i lecieli w stronę bazy pułkownika Lwa Krawczenki (jeden z nich, Alex Mason był przekonany o jego

powiązaniem z projektem Nova). Po drodze natknęli się na szlak Ho Chi Minha i zdecydowali się jak najmocniej go uszkodzić. Szlak biegł wzdłuż rzeki, a na jej brzegach zbudowano bazy. Dwójka żołnierzy zniszczyła najważniejsze obiekty owych baz i wysadziła rury z paliwem. Po tym wylądowali w pobliże bazy i rozpoczęli walkę ze Specnazem. Rosjanie przegrali, a SOG uwolnił amerykańskich jeńców. Po tym wszyscy rozpoczęli walkę ze Specnazem. Bitwa była wyczerpująca, a jedynym człowiekiem, którego przetrwanie potwierdzono był Alex Mason (Krawczenko też zginął).

Hongkong Edytuj

W lutym 1968 roku z doliny Uralu, gdzie prowadzono badania nad gazem Nova 6 zbiegł angielski doktor biologii Daniel Clarke. Otrzymano informację, że przebywa on w dzielnicy Hongkongu Kowloon i może zdradzić szczegóły ataku gazowego dwóm agentom CIA. Specnaz miał go wyeliminować.

Gdy Rosjanie doszli na miejsce, Amerykanie już przesłuchiwali Clarke'a, jednak nie zdążył on wyjawić najważniejszego. Dziesiątki Rosjan kryjących się na dachach tej dzielnicy czyhały na doktora i dwóch Amerykanów. Clarke w różnych miejscach pozostawił małe zbrojownie, dzięki czemu CIA mogło go dalej osłaniać. Jednak wkrótce Specnaz mógł w końcu dopaść Clarke'a, bo ześlizgiwał się on z dachu. Przed tym jak wyjawił, czym są numery nadawane na częstotliwości słyszalnej w USA, zginął od kuli sowieckiego snajpera. Wcześniej jednak udało mu się wyjawić kilka innych istotnych szczegółów.

Jamantau Edytuj

Pobrane-3

Żołnierz Specnazu chroniący obiektu na Uralu.

Na górze Jamantau w łańcuchu Ural mieścił się tajny obóz prac nad bronią biologiczną. Amerykański rząd, świadomy bliskiego zagrożenia Novą wysłał w ten rejon agentów CIA wspieranych przez niewidoczny dla radarów samolot SR-71 Blackbird. Specnaz, który ochraniał obiekt nie był świadomy obecności wroga na terytorium. W ten sposób Rosjanie stracili kilka oddziałów nawet o tym nie wiedząc. Po tym Amerykanie dotarli do pomieszczenia z radarem i go wyłączyli. Żołnierze Specnazu skojarzyli fakty i rozpoczęli walkę z CIA. Jeden z Sowietów strzelił z granatnika RPG-7 wysoko w górach i spowodował lawinę. Trójka Amerykanów, która przeżyła skoczyła ze spadochronem i u podnóża góry walczyła z obecnymi tam żołnierzami. Z CIA skontaktował się naukowiec Friedrich Steiner, który obawiał się

podzielenia losu Clarke'a. Powiedział, że powstrzyma Novę, jeśli ci ewakuują go z Wyspy Odrodzenia na Morzu Aralskim. Po tym Specnaz kontratakował, lecz CIA uciekło kradnąc ciężarówkę, a po tym lawina zniszczyła bazę i zabiła wielu żołnierzy Specnazu.

Wyspa Odrodzenia Edytuj

Kolejnym bardzo ważnym obiektem prac nad Novą była Wyspa Odrodzenia na Morzu Aralskim. Specnaz dostał zadanie ochrony go na finiszu prac nad gazem. Jednak 23 lutego 1968 roku amerykański żołnierz Alex Mason oszalały przez inny radziecki eksperyment na ludziach dostał się na teren ośrodka za pomocą dokumentów niejakiego Willema Van der Berga. Skradał się on i zabijał po kolei Rosjan stojących mu na drodze. Gdy dostał się do laboratoriów rozpoczął strzelaninę ze Specnazem. Po przejściu przez kilka pomieszczeń dotarł do pokoju z Friedrichem Sterinerem, którego chciał zabić.

W tym samym momencie, w innej części wyspy CIA rozpoczęło zmasowany atak na rosyjskie pozycje. Specnaz, chcąc obronić wyspę, po raz pierwszy użył Novy 6 przeciw najeźdźcom. Część, która przeżyła i założyła maski gazowe, kontynuowała walkę. Wkrótce doszli do laboratoriów, gdzie przebywał też Mason. Niestety, Mason, w przypływie szału zabił Steinera, którego CIA chciało ewakuować. Atak Novą 6 wydawał się być nieunikniony.

Później Edytuj

3 dni później, dzięki danym od Alexa Masona projekt Nova upadł, a generał Dragowicz, dowódca Specnazu, został zabity. Nie wiadomo, kto przejął jego miejsce, lecz być może był to płk. Krawczenko, który przeżył wybuch podczas wojny w Wietnamie.

Radziecka interwencja w Afganistanie Edytuj

9250

Modele żołnierzy z wojny w Afganistanie.

W 1979 roku rozpoczęła się radziecka interwencja w Afganistanie, w celu wsparcia tamtejszego rządu, lecz dowódca Specnazu Lew Krawczenko chciał tam też rozpocząć współpracę z nikaraguańskim handlarzem bronią Raulem Menendezem (Menendez w drugiej dekadzie XXI w. wywołał II zimną wojnę). Co ciekawe, przywódca Mudżahedinów, którzy walczyli z Sowietami, także współpracował z Nikaraguańczykiem. Znana jest jedna bitwa w Afganistanie z użyciem Specnazu. Walki w prowincji Chost zakończyły się porażką Specnazu po wsparciu Afgańczyków przez CIA.

Rosjanie stracili wtedy tereny, śmigłowce, BTR-y, a potem także dowódcę. Krawczenko został rozstrzelany przez Franka Woodsa. W 1989 Sowieci całkowicie wycofali się z rejonu, a Mudżahedini odnieśli zwycięstwo.

Kilka lat później przyszła przemiana ustrojowa, a ZSRR upadło. Wiązało się to ze zmianą dowódcy Specnazu, a w większości krajów Związku Radzieckiego jednostki specjalne nie zmieniły nazwy.

II wojna domowa w Rosji Edytuj

W 2011 roku wybuchła w Rosji wojna domowa pomiędzy Lojalistami popierającymi rząd, a Ultranacjonalistami chcącymi powrotu potężnej Rosji. W walki zaangażowało się wiele państw zachodnich, a także bliskowschodni rebelianci. Jednak trudno w tej wojnie ocenić rolę Specnazu. Wiadomo, że większość z nich pozostało po stronie rządu, lecz część przeszła na stronę buntowników. Wiadomo, że jedna z twarzy wojny domowej w Rosji, sierżant Kamarow, dowodził oddziałem Specnazu.

Później Edytuj

Chociaż Lojaliści wygrali wojnę przy wsparciu Zachodu, w demokratycznych wyborach wygrała partia Ultranacjonalistów. Nowym dowódcą jednostki specjalnej został major Petrow, oddany Ultranacjonalista. Wtedy Specnaz odzyskał dawny blask. Jakiś czas później doszło do rozłamu w partii i wyrzuceniu z niej ludzi skrajnie nienawidzących Zachodu (m. in. Władimir Makarow). Petrow jednak nie został wyrzucony i pozostał na stanowisku. Dzięki temu Makarow wraz ze swoją nową frakcją (Wewnętrzny Krąg) miał także potajemne wsparcie Armii. Pomogło mu to w realizacji planów.

Pobrane (1)-2

Jesienny kamuflaż z walk w Wirginii (sierpień 2016 r.).

Odzyskanie Modułu ACS Edytuj

W sierpniu 2016 roku nad Kazachstanem rozbił się amerykański satelita. Rosjanie wymontowali z niego moduł ACS, który odpowiadał za amerykańskie systemy wczesnego ostrzegania oraz wykrywania. Do bazy, gdzie był przetrzymywany ten moduł, wysłano dwóch żołnierzy Task Force 141. Tam, żołnierze Specnazu ochraniali ten obiekt, jednak nie byli świadomi obecności wrogów. Gdy jeden z żołnierzy TF141 znalazł moduł, drugi został złapany przez Rosjan. Wtedy Amerykanie zdetonowali ładunki wybuchowe przy pobliskiej stacji paliwowej. Korzystając z zamieszania, uciekli. Wtedy Specnaz począł ich ścigać na skuterach śnieżnych i śmigłowcach, jednak TF141 zdołali uciec i ewakuować się. Nie wiedzieli, że Rosjanie wcześniej wyciągnęli dane z modułu ACS.

III wojna światowa Edytuj

Po zamachu przeprowadzonym na moskiewski port lotniczy im. Zachajewa przeprowadzonym przez Wewnętrzny Krąg (zamach przygotowany tak, jakby zrobili go Amerykanie) doszło do wybuchu wojny USA z Rosją. Specnaz został tam użyty na masową skalę i wykorzystany w walce o Wirginię i Karolinę Północną.

Spetsnaz AK-47 MW3

W kamuflażu miejskim (Francja, 2016)

Berlin Edytuj

Po wycofaniu się Rosjan z USA, zaatakowali oni Europę. W tej wojnie także uczestniczył Specnaz. Jednak niewiele wiadomo na temat ich akcji we Francji czy Czechach. Natomiast wiadomo, że gdy dowiedziano się o tym, że córka prezydenta Rosji Alena Worszewski przebywa w Berlinie, na życzenie Makarowa wysłano tam Specnaz by ją odbić. Podczas walk w stolicy Niemiec Siły Lądowe Federacji Rosyjskiej nawzajem wspierały się z jednostkami specjalnymi. Gdy połączone siły Delta Force i Bundeswehry prawie dotarły do Aleny, Specnaz wysadził pobliski wieżowiec, po czy jednocześnie odpierali amerykański kontratak i ewakuowali córkę. Zadanie pomimo ciężkich ofiar się powiodło i córkę przetransportowano do kopalni diamentów na Syberii.

Później Edytuj

Nie wiadomo prawie nic o Specnazie po III wojnie światowej. Można przypuszczać, że mjr. Petrow już nie dowodzi tą jednostką, a być może Specnaz brał udział w II zimnej wojnie.

Wiadomo, że bohaterka gry Call of Duty: Advanced Warfare służyła swego czasu w Specnazie.

MultiplayerEdytuj

Jest jedną z grywalnych frakcji w grach: Call of Duty 4: Modern Warfare, Call of Duty: Modern Warfare 2, Call of Duty: Black Ops, Call of Duty: Modern Warfare 3.

Call of Duty 4: Modern Warfare Edytuj

Są grywalną frakcją na mapach Bloc, Countdown, Downpour, Overgrown, Pipeline, Shipment, Vacant i Wet Work. Na nich wszystkich grają przeciw Special Air Service.

Call of Duty: Modern Warfare 2 Edytuj

W tej odsłonie też jest okazja nimi zagrać. Na mapach Derail, Estate i Wasteland grają przeciw Task Force 141, na mapach Highrise, Skidrow i Terminal przeciw United States Army Rangers, a na mapie Sub Base przeciwko United States Navy SEALs.

Call of Duty: Black Ops Edytuj

W kolejnej części gry w trybie Multiplayer są grywalni na planszach Array, Grid, Launch, Nuketown, Radiation, Summit i WMD. Na wszystkich ich wrogiem są Black Ops.

Call of Duty: Modern Warfare 3 Edytuj

Specnaz powraca w Modern Warfare 3. Gra się nimi na mapach Arkaden, Underground (wrogiem jest Special Air Service), Bootleg (wrogiem jest PMC), Dome, Downturn, Fallen, Hardhat, Interchange, Lockdown, Outpost (wrogiem jest Delta Force) oraz Resistance (wrogiem jest GIGN).

Pobrane (2)-0

Mundur Specnazu z trybu przetrwanie. Podobne były użyte podczas kampanii we Francji (2016).

Tryb przetrwanie Edytuj

W Call of Duty: Modern Warfare 3 część przeciwników należy do Specnazu. Zazwyczaj walczą na średnich lub łatwych falach.

Uzbrojenie Edytuj

Karabiny szturmowe i subkarabinki Edytuj

Pistolety maszynowe Edytuj

Lekkie karabiny maszynowe Edytuj

Karabiny snajperskie Edytuj

Strzelby Edytuj

Wyrzutnie i granatniki Edytuj

GaleriaEdytuj

Ciekawostki Edytuj

Ogólne Edytuj

Call of Duty 4: Modern Warfare Edytuj

  • W trybie multiplayer w Call of Duty 4: Modern Warfare, za zwycięski motyw muzyczny dla tej frakcji posłużył hymn Rosji.