FANDOM

CoD1tr CoD2tr CoD3tr Cod4topright Cod5topright MW2icontr BlackopsNewTopright MW3tr BO2topright Codghostsicon AWtopright BO3topright MWRtopright RealWorldtr

Stany Zjednoczone Ameryki (USA) - państwo federalne leżące w Ameryce Północnej. Graniczy z Kanadą i Meksykiem. Odgrywa bardzo ważną rolę w serii Call of Duty, bowiem w tym kraju mają siedzibę firmy Activision, Infinity Ward, Treyarch i kilka innych przedsiębiorstw tworzących Call of Duty. Ponadto USA ma udział w każdej bez wyjątku części serii gry.

Historia Edytuj

II wojna światowa Edytuj

Osobny artykuł: II wojna światowa

Pacyfik Edytuj

Chociaż Stany Zjednoczone od początku konfliktu wspierały koalicję antyhitlerowską, to czynnie włączyły się w wojnę po japońskim ataku na bazę Pearl Harbor. Wtedy amerykańska flota wraz z lotnictwem rozpoczęły kampanię na Pacyfiku wymierzoną w Japonię. Amerykańska armia przyjęła taktykę tzw. "Żabich skoków", czyli odbijanie wszystkich ufortyfikowanych przez wroga. Do najsłynniejszych bitw w tym rejonie należą: Rajd na Makin, bitwa o Peleliu (misje "Mały opór", "Twarde lądowanie", "Spalić ich", "Nieugięty"), bitwa morska blisko Okinawy i Ddesant na Okinawie.

Ten epizod wojny USA z IIWŚ był najdłuższy, bo trwał aż do 15 sierpnia 1945 roku. Kapitulacja Japonii była odpowiedzią na amerykański atak atomowy na Hiroszimę i Nagasaki tydzień wcześniej. To także definitywnie zakończyło II wojnę światową.

Afryka Północna Edytuj

Stany Zjednoczone włączyły się w wojnę wraz z rozpoczęciem Operacji Torch w 1943 roku (do uzupełnienia)

Europa Zachodnia Edytuj

6 czerwca 1944 roku US Army dokonała desantu we francuskiej Normandii. Tym samym stworzono drugi front w Europie (zwany zachodnim) i wyręczono częściowo Rosjan w walce z III Rzeszą, co przyczyniło się do szybszego upadku nazizmu na Starym Kontynencie (do uzupełnienia)

Zimna wojna Edytuj

Osobny artykuł: Zimna wojna

Tuż po II wojnie światowej przyjaźń między ZSRR a USA zmieniła się w nienawiść i walkę o strefy wpływów pomiędzy komunizmem a kapitalizmem. Z inicjatywy Stanów Zjednoczonych w 1949 r. utworzono Sojusz Północnoatlantycki (NATO) do ochrony krajów członkowskich przed ewentualnym atakiem ze wschodu. Do sojuszników USA należała wtedy m. in. prawie cała Europa Zachodnia. W krajach członkowskich (gł. w RFN ze względu na sąsiedztwo państw Układu Warszawskiego) utworzono amerykańskie bazy wojskowe, np. w Ramstein.

Kryzys kubański Edytuj

W 1961 roku w komunistycznej Kubie miała miejsce inwazja kubańskich imigrantów i amerykańskich agentów, których celem było obalenie Fidela Castro. Do tego kraju wysłano nawet specjalny oddział agentów (Op 40) w celu zabójstwa dyktatora. Cała operacja się nie udała, atakujący szybko zostali rozbici przez Tropas i kubańską policję, a zamiast Castro został zabity jego sobowtór. Do tego komuniści zdobyli jeńca, którego wysłano do obozu pracy w Workucie w ZSRR. Była to potężna kompromitacja rządu USA z Johnem F. Kennedy'm na czele. Do tego doszedł jeszcze kryzys pomiędzy mocarstwami (ZSRR i USA) z powodu odkrycia na Kubie radzieckich pocisków. Jednak kryzys został zażegnany za pomocą dyplomacji. Stany Zjednoczone nie zdawały sobie jednak sprawy z tego, że komuniści na Kubie założyli bazę numeryczną, dzięki której mogli wysyłać swoim agentom w USA dane dot. przyszłego ataku gazowego na ten kraj.

W 1963 roku w zamachu zginął prezydent John F. Kennedy. Cały Pentagon był przerażony tym incydentem, bo podejrzewano, że ataku dokonali komuniści. Do dziś nie wiadomo, czy dokonał tego kpt. Alex Mason, który był efektem radzieckiego prania mózgu, czy też Lee Harvey Oswald.

Wojna w Wietnamie Edytuj

Osobny artykuł: Wojna wietnamska

W 1962 roku według amerykańskiej doktryny powstrzymywania komunizmu na świecie, USA zdecydowało się wspomóc Wietnam Południowy w walce z komunistycznym Wietnamem Północnym potajemnie wspieranym przez ZSRR i Chiny. Wojska amerykańskie wraz z nową jednostką specjalną GOS stacjonowały i walczyły z Wietkongiem aż do 1972 roku, kiedy to w wyniku presji amerykańskich cywilów wycofano stamtąd wojska. W tym czasie doszło do takich bitw jak: Obrona Khe Sanh, bitwa o Huế, walki w strefie zdemilitaryzowanej, czy bitwa w dorzeczu Mekongu lub zniszczenie szlaku Hồ Chí Minha. W 1968 roku (najgorętsze walki w Wietnamie) prowadzono także tam tajne śledztwo w celu ustalenia rozległości sowieckich wpływów w rejonie oraz ich testy z gazem, który komuniści zamierzali użyć w ataku na USA.

Tajne operacje Edytuj

W 1968 roku w wyniku działania wywiadu Amerykanie wiedzieli, że atak groźnym gazem Nova 6 jest tylko kwestią czasu. W tym czasie tajna egzekutywa CIA o nazwie Black Ops prowadziła tajne misje w takich miejscach jak: Wietnam, Hongkong, Bajkonur i Ural. Dzięki ich działaniom udało się zdobyć wiele informacji nt. sowieckiego ataku. Dowiedziano się, że tajni komunistyczni agenci na terenie USA dostaną informacje o uwolnieniu gazu ze stacji numerycznej zlokalizowanej w nieznanym miejscu. Gdy mocarstwa już zamierzały się wzajemnie wyniszczyć, a Pentagon ogłosił DEFCON 1, z żołnierza Alexa Masona udało się wydobyć informację, że stacja numeryczna Rosjan jest statkiem "Rusałka" w Zatoce Świń. W akcji US Army zniszczono tę bazę i zabito radzieckiego oficera Nikitę Dragowicza, co zażegnało atak Novą 6. Rząd USA odetchnął z ulgą.

Walki w rejonie trzeciego świata Edytuj

W latach 80 XX w. Zimna wojna przestała już być tak niebezpieczna, jak jeszcze 20 lat temu. Jednak oba mocarstwa wciąż wspierały swoich kandydatów w wojnach prowadzonych w państwach trzeciego świata. W 1986 roku prowadzono wojnę domową w Angoli pomiędzy frakcją UNITA (wspierane przez USA) a LRWA (wspierane przez ZSRR i Kubę, a także potajemnie przez niebezpiecznego handlarza narkotyków Raula Menendeza). Ta wojna w 2002 roku skończyła się na niekorzyść Ameryki. W 1986 roku także w Afganistanie toczono walki między radzieckim najeźdźcą, a islamskimi Mudżahedinami wspieranymi przez CIA. W 1989 natomiast US Army najechała Panamę w celu pojmania Manuela Norriegi, który - choć zadeklarował lojalność Amerykanom - działał na dwa fronty i "pracował" także dla Układu Warszawskiego.

W tym samym roku Zimna wojna dobiegła końca.

Współczesność Edytuj

Siły zbrojne Edytuj

Przez lata walk wojska USA utworzyły bardzo dużo jednostek specjalnych. Były one zdolne do walki w każdych warunkach głównie dzięki wyspecjalizowanym i doświadczonym jednostkom specjalnym. Sama Armia USA jest bardzo liczna i od czasów zimnej wojny nazywa się ją największą armią świata. To dało USA silną pozycję na świecie i rolę jedynego supermocarstwa. Do tego armia posiada drugi co do wielkości arsenał nuklearny na Ziemi.

Podział Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki:

Uzbrojenie Edytuj

Stany Zjednoczone mają bardzo dobrze rozwinięty przemysł zbrojeniowy. Muszą produkować broń nie tylko dla swojej półtoramilionowej (obecnie) armii, ale także dla cywilów, którzy mogą legalnie kupić broń. To tutaj narodziły się karabiny i czołgi, które stały się ikoną przemysłu zbrojeniowego i były wszechstronnie wykorzystywane przez wszystkie lata prowadzenia przez USA wojen.

Karabiny szturmowe Edytuj

Karabiny powtarzalne i snajperskie Edytuj

Karabiny półautomatyczne Edytuj

Pistolety maszynowe Edytuj

Pistolety i rewolwery Edytuj

Strzelby Edytuj

Karabiny maszynowe i lekkie karabiny maszynowe Edytuj

Wyrzutnie i granatniki Edytuj

Znani Amerykanie Edytuj

Uwaga! Grubą czcionką oznaczono postacie grywalne w serii Call of Duty.

  • Franklin Delano Roosevelt (1882-1945) - prezydent Stanów Zjednoczonych z czasów II wojny światowej. Chociaż poprowadził kraj do zwycięstwa, nie dożył kapitulacji Niemiec.
  • gen. Douglas MacArthur (1880-1964) - amerykański generał znany z dowodzenia US Army podczas wojny na Pacyfiku. Ogłosił kapitulację Japonii podczas konfliktu.
  • Harry Truman (1884-1972) - prezydent USA, który objął urząd po Franklinie D. Roosevelcie. Był obecny podczas kapitulacji państw Osi.
  • John Fitzgerald Kennedy (1917- 1963) - prezydent Stanów Zjednoczonych z czasów Kryzysu kubańskiego. Zginął w zamachu.
  • Robert McNamara (1916-2009) - sekretarz obrony USA z gabinetu prezydenta Kennedy'ego. Założyciel amerykańskiej doktryny dot. ataków atomowych.
  • Richard Nixon (1913-1994) - prezydent USA, który wycofał US Army z Wietnamu. Ustąpił po tzw. aferze Watergate.
  • Lee Harvey Oswald (1939-1963) - zamachowiec, który przypuszczalnie zabił prezydenta Kennedy'ego. Zabity krótko po zamachu.
  • szer. C. Miller (1922-?) - amerykański szeregowy z jednostki Marine Raiders, weteran wojny na Pacyfiku.
  • sierż. Roebuck (?-1945 wg woli gracza) - sierżant z czasów II wojny światowej, weteran wojny prowadzonej przeciw Japonii.
  • kpr. Polonsky (?-1945 wg woli gracza) - kapral służący w jednostce Roebucka, walczył m. in. podczas bitwy o Okinawę.
  • sierż. Tom Sullivan (?-1944) - sierżant z czasów wojny na Pacyfiku. Zginął podczas szturmu na Peleliu.
  • kpt. Alex Mason (1933-1989 wg woli gracza) - kapitan w takich jednostkach jak CIA, SOG czy Op 40, weteran wojny wietnamskiej, który prawdopodobnie zapobiegł wybuchowi III wojny światowej w 1968 roku. Podejrzany o zabójstwo prezydetna Kennedy'ego.
  • sierż. Frank Woods (1930-2027 wg woli gracza) - weteran wojny wietnamskiej, inwazji na Kubę, inwazji na Panamę i wojny w Afganistanie. Przyjaciel Masona. Po emeryturze wspomagał walkę z terroryzmem.
  • Joseph Bowman (1940-1968) - przyjaciel Woodsa i Masona z czasów wojny wietnamskiej i inwazji na Kubę. Zginął z rąk Oficera Specnazu.
  • Jason Hudson (1932-1989) - agent CIA z czasów Zimnej wojny, który prowadził wywiad antykomunistyczny. Zginął podczas wojny w Panamie.
  • Grigorij Weaver (1936-?) - pół Rosjanin, pół Amerykanin. Agent CIA sabotujący radzieckie rakiety w Bajkonurze. W 1963 roku doznał kontuzji, w której stracił oko.
  • sierż. Paul Jackson (?-2011) - żołnierz USMC z czasów Konfliktu bliskowschodniego. Zginął podczas walk w rejonie po wybuchu bomby atomowej.
  • por. Vasquez (?-2011) - dowódca Jacksona podczas walk na Bliskim Wschodzie.
  • st. sierż. Griggs (?-2011) - weteran walk na Bliskim Wschodzie i uczestnik II wojny domowej w Rosji, gdzie zginął zastrzelony przez dowódcę wrogów, Imrana Zachajewa.
  • szer. James Ramirez - uczestnik współczesnego konfliktu w Afganistanie i weteran III wojny światowej, podczas której bronił ojczyzny, USA.
  • sierż. Foley - dowódca Ramireza podczas IIIWŚ i konfliktu w Afganistanie.
  • kpr. Dunn - podwładny w jednostce Foley'a podczas w/w konfliktów.
  • st. szer. Joseph Allen (1994-2016) - żołnierz US Army Rangers i agent CIA podczas wojny w Afganistanie. Zginął z ręki terrorysty, Władimira Makarowa podczas zamachu w Moskwie.
  • gen. Shepherd (?-2016) - dowódca USMC w 2011 r., a potem także Rangerów i całej Armii USA podczas III wojny światowej. Dowódca międzynarodowej Task Force 141, którą to zdradził w 2016 roku. Zginął z ręki żołnierza z tej jednostki w tym samym roku.
  • Overlord - dowódca amerykańskiej armii z czasów III wojny światowej. Na krótko utracił dowodzenie na rzecz gen. Shepherda.
  • st. sierż. Derek "Frost" Westbrook - żołnierz jednostki Delta Force. Bronił USA przed inwazją Rosjan w 2016 roku, a następnie walczył w IIIWŚ w Europie.
  • sierż. szt. Sandman (1969-2016) - dowódca Frosta i całej drużyny Metal. Zginął na misji ratowania Prezydenta Rosji z rąk terrorystów.
  • Prezydent USA - prezydent z czasów IIIWŚ.
  • Wiceprezydent - wiceprezydent w urzędzie w/w prezydenta. Uratowany z rąk Rosjan podczas akcji Delta Force.
  • sierż. Truck (?-2016) - podwładny Sandmana. Zginął w ten sam sposób jak dowódca.
  • sierż. Grinch (?-2016) - -| |-
  • Davis (?-2016) - amerykańska rodzina, której członkami byli: Pan Davis, Pani Davis i Sarah Davis. Wszyscy zginęli podczas ataku terrorystycznego w Londynie.
  • Marion Bosworth - pani prezydent USA podczas trwania II zimnej wojny.
  • por. David "Sekcja" Mason (ur. 1979) - syn Alexa Masona. Żołnierz JSOC z czasów II zimnej wojny. Walczył z terroryzmem na świecie.
  • Mike Harper (1978-2025 wg woli gracza) - przyjaciel Davida Masona. Także walczył z terroryzmem.
  • pierwszy oficer Javier Salazar (1981-2025 wg woli gracza) - pół Amerykanin, pół Nikaraguańczyk. Służył w jednostce Davida Masona. Zdradził swój kraj i przeszedł na stronę terrorysty Raula Menendeza.
  • adm. Tommy Briggs (?-2025 wg woli gracza) - dowódca JSOC podczas II zimnej wojny. Czasem podczas dowodzenia działał zbyt pochopnie.
  • sierż. Logan Walker (ur. 2001) - żołnierz jednostki specjalnej Duchy istniejącej podczas Wojny z Federacją.
  • por. David "Hesh" Walker (ur. 1999) - członek jednostki specjalnej Duchy. Starszy brat Logana.
  • kpt. Elias "Scarecrow" Walker (1976-2027) - dowódca oddziału Duchy. Ojciec Logana i Davida. Zginął w ataku na sztab swojego oddziału.
  • Gabriel Rorke - były dowódca Duchów. Brał udział w amerykańskim ataku na Wenezuelę. Po tej misji przeszedł na stronę wroga, czyli Federacji.
  • Thomas Merrick - żołnierz, a potem dowódca Duchów po śmierci Eliasa Walkera.