FANDOM

BlackopsNewTopright RealWorldtr
„W 64'tym CIA zrezygnowało z tajnych operacji w Azji Południowowschodniej. Przekazali je amerykańskiemu wojsku. Tak właśnie powstało DPWW-GOS.”
— Frank Woods opowiadający historię powstanie DPWW-GOS.

SOG (Military Assistance Command, Vietnam – Studies and Observations Group – frakcja występująca w Call of Duty: Black Ops.

Opis Edytuj

Rozwinięcie skrótu MACVSOG to Dowództwo Wsparcia Militarnego, Wietnam – Grupa Studyjno-Obserwacyjna. Była to amerykańska tajna jednostka specjalna stworzona specjalnie do działań w Azji Południowowschodniej podczas konfliktu wietnamskiego. O powstaniu GOS zdecydowano się, gdy CIA zrezygnowało z przeprowadzania tajnych operacji w Wietnamie. GOS była bardzo dobrze przeszkolona, bo w jej skład wchodzili weterani takich jednostek jak United States Army Rangers, United States Navy SEALs czy Zielonych Beretów. Do głównych zadań jednostki należało sprawdzanie miejsc katastrofy amerykańskich samolotów wojskowych, lecz ich wykorzystywanie podczas konfliktu było bardziej wszechstronne.

Historia Edytuj

Powstanie Edytuj

Chociaż jednostka powstała na początku 1964 roku, jej użycie bojowe zbiegło się z Incydentem w Zatoce Tonkińskiej, który to przeważył o przystąpieniu USA do Wojny wietnamstkiej. Mniej więcej w tym czasie do jednostki wstąpił sierżant Frank Woods i agent Joseph Bowman. Cztery lata później to samo uczynił przyjaciel tych żołnierzy Alex Mason oraz tajny agent CIA - Jason Hudson, który na rozkaz CIA musiał pilnować Masona, bo rząd mu nie ufał.

Bitwa o Khe Sanh Edytuj

Po przystąpieniu USA do wojny w mieście Khe Sanh w Wietnamie Południowym. Była to baza wypadowa Amerykanów na wszystkie misje przeprowadzane na Półwyspie Indochińskim. 21 stycznia 1968 roku, krótko po wstąpieniu Masona w szeregi jednostki, Armia Wietnamu Północnego zaatakowała bazę w Khe Sanh. Obroną bazy mieli się zająć żołnierze Marines, a GOS mieli lecieć na misję do Huế. Jednak Frank Woods zadecydował, by zostać i wspomóc obrońców miasta. Pierwszą decyzją GOS było, aby wszyscy weszli do okopów, które Wietnamczycy zaczęli już szturmować. Pomimo bardzo ciężkich strat, udało się utrzymać okopy. Jednak komuniści mieli bardzo dużo sił, więc obrona była zagrożona, zwłaszcza że ci nie zważali na straty i parli na przód. Wtedy Woods wpadł na pomysł zdetonowania min fugasów, co zlecił Alexowi Masonowi. Mason musiał wybrać odpowiedni moment na zdetonowanie tak, by jak najwięcej wrogów zginęło. Udało mu się to wykonać. Po tym GOS zniszczyło wrogie czołgi i północna część Khe Sanh została obroniona. Wtedy GOS wraz z Marines musieli ruszać na wschód, gdzie wrogowie już wzięli szturmem amerykańskie umocnienia. GOS musieli improwizować, więc wzięli beczki z napalmem, nacięli je i rzucili je w stronę wroga. To spowodowało zabicie dużej ilości komunistów. Następnie Amerykanie musieli ruszać pod górkę, gdzie wróg zdołał się już umocnić, lecz dla SOG nie sprawiło to problemu. Po tym Wietnamczycy nacierali już tylko z jednej strony, gdzie wspierały ich czołgi. Kpt. Alex Mason z pomocą reszty oddziału dał radę je zniszczyć z pomocą wyrzutni TOW. To dało szansę lotnictwu, które zrzuciło napalm na wietnamskie pozycje. Khe Sanh, dzięki pomocy GOS, zostało obronione.

Ofensywa Tết i bitwa o Huế Edytuj

Tydzień później Północny Wietnam złamał zawieszenie broni i zaatakował (Ofensywa Tết). Był to "początek końca" dla Amerykanów w tej wojnie. Komuniści zajęli wiele miast i wsi. Do najkrwawszych walk doszło w mieście Huế. Miasto to zostało już praktycznie zdobyte (Amerykanie zamierzali się wycofać), jednak na rozkaz z góry do miasta skierowano MACVGOS, których zadaniem było odszukanie radzieckiego zdrajcy z jego dossierem nt. tajnych sowieckich planów.

Ok. 19.00 2 lutego 1968 roku do pogrążonego w walce miasta na helikopterach przybyli członkowie GOS. Było ich przypuszczalnie kilkunastu lub kilkudziesięciu, lecz dowódcami byli Woods, Mason i Bowman. Wysadzono ich w budynku b. sztabu DPWW. Tam pokonywali małe grupki wrogów. Zadanie było o tyle utrudnione, bo Wietnamczycy kryli się za cywilami, w których Amerykanie starali się nie trafić. Gdy okazało się, że zdrajcy nie ma w schronie, GOS stracili nadzieję, lecz Alex Mason nakazał przeszukać resztę budynku. W końcu udało się odzyskać dossier, lecz radziecki zdrajca już nie żył. Zabił go jeden z Wietnamczyków (chociaż Alex Mason, będąc po częściowym praniu mózgu przez Sowietów twierdził, że zdrajca żyje i był nim jego dawny przyjaciel - Wiktor Reznow). Po przechwyceniu dokumentów Amerykanie skupili się w jednym miejscu, by przebić się do SL. Byli wyposażeni w transporter M113 i śmigłowiec Bell Huey. Cele dla śmigłowca mieli wskazywać żołnierze SOG. Walki w mieście były krwawe i ciężkie. Wietnamczycy za pomocą czołgu zniszczyli transporter, a śmigłowiec musiał się ukryć przed ostrzałem dział p-lot. Żołnierze GOS podjęli się zadania zniszczenia działka. Obeszli je, po czym wysadzili je za pomocą C4. Dzięki temu helikopter mógł zniszczyć czołg. Po chwili GOS i Marines byli już w strefie ewakuacji. Niestety dla nich, helikoptery postanowiły zabrać jedynie rannych. Reszta musiała zaminować okolicę i bronić się do czasu przyjścia drugiej ewakuacji. Moment później komuniści wyposażeni w czołg zaczęli kontrę. Po zaciekłej obronie przypłynął kuter marynarki wojennej, na który wskoczyli żołnierze GOS i piechoty morskiej. W tym samym momencie na miasto zrzucono napalm. Mimo to, miasto wpadło w ręce NVA, lecz Amerykanie zdobyli cenne dokumenty.

W strefie zdemilitaryzowanej Edytuj

(do uzupełnienia)

Członkowie SOGEdytuj

Zdjęcie Imię i nazwisko Stopień Status
MAson3
Alex Mason Kapitan Wybór gracza
FrankWoodsDossier
Frank Woods Sierżant Wybór gracza
Jasonhudson
Jason Hudson Major Zamordowany
Bowman
Joseph Bowman Sierżant KIA
Swift
Swift Szeregowy KIA
Johnson
Johnson Szeregowy KIA

Ciekawostki Edytuj

  • W trybie multiplayer czasem słychać głos Franka Woodsa, a komentującym tej frakcji jest Bowman.